Oude Joodse Wijk - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Femke Brands - WaarBenJij.nu Oude Joodse Wijk - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Femke Brands - WaarBenJij.nu

Oude Joodse Wijk

Blijf op de hoogte en volg Femke

09 Augustus 2014 | Hongarije, Boedapest

Vanmorgen werd ik al vroeg gewekt van de stadsgeluiden. Het metrostation is hier hemelsbreed nog geen 100m vandaag en je kunt de metro’s horen komen en gaan.
Ik vind het wel wat hebben, je weet in ieder geval dat je in de grote stad bent.
Om 11.00 moet ik uitchecken en daarom sta ik vroeg op om de oude Joodse wijk met een bezoekje te vereren. Dat is vlakbij het hotel maar de Grote Synagoge had ik nog niet bekeken. Dat wilde ik zeker nog gedaan hebben, dus om 07.45 liep ik al buiten.
Ik loop via de doorgaande weg richting de oude Joodse wijk en sla op een gegeven moment rechts de wijk in. Ik kom meteen in een andere wereld die vervallen aan doet. Op de hoek van een straatje is een kroegje al open en er zitten mensen buiten aan het bier en ik ruik wiet. Had ik al gezegd dat het nog geen acht uur in de ochtend is??
Doelbewust loop ik naar de synagoge en die is, zoals de reisgids me had beloofd, schitterend. Het gebouw steekt af tegen de oude staat van de rest van de wijk. Als ik vind dat ik genoeg foto’s heb gemaakt, loop ik verder de wijk in.
Ik kom langs nog meer vervallen straten, maar ik zie ook een schattig fotografiewinkeltje met oude camera’s uitgestald in de etalage.
Omdat ik me in de wijk toch niet helemaal op mijn gemak voel als vrouw alleen en met een duidelijke aanwijzing om mijn nek wat ‘ik ben een toerist’ schreeuwt, zoek ik wat bekender terrein op.
Wat een contrast als ik een net parkje zie met een nieuw aangelegde speeltuin waar een vader aan het voetballen is met zijn zoon en een boom slachtoffer is geworden van wildbreipraktijken. Nog geen twee meter terug heb ik een foto gemaakt van een kapotte, volgespoten met graffiti telefooncel.
Ik kom bij de Andrassy Ut uit als ik de straat uitloop. Onderweg kom ik nog een kerk tegen die op dit tijdstip (08.30) al vol met mensen zit en even verderop schreeuwt een vrouw in het Hongaars door haar mobiele telefoon. Een man zit achterstevoren op een stoel, steunend op de rugleuning en zijn wandelstok kijkt hij een jonge vrouw die voorbij komt lopen langdurig na.
Ik loop nog wat rond, maak nog wat foto’s en ga daarna terug naar het hotel. Ik zet de foto’s op de laptop en maak nog dit reisverslagje en ga dan mijn spullen pakken en uitchecken. Ik ga nog een paar uurtjes op mijn dooie gemak doorbrengen in de stad voordat ik de metro en de bus naar het vliegveld ga nemen.
Ik heb het super gehad, heb veel gezien en ben nu blij dat vanavond de belangrijkste mensen in mijn leven me op het vliegveld op staan te wachten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 4290

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 09 Augustus 2014

Boedapest

Landen bezocht: